miercuri, 14 decembrie 2011

Pentru o educaţie eficientă, şcoala şi mijloacele de informare în masă trebuie să se afle într-o strânsă legatură, să se completeze reciproc, să coopereze atât cât se poate. Şcoala poate să găsească un sprijin deosebit de preţios în conţinuturile difuzate de noile tehnici de comunicaţie sub raportul întregii informaţii, al stimulării motivaţiei învăţăturii, al activizării. Relaţia reciprocă dintre şcoală şi mass-media se întregeşte şi mai mult dacă se ia ca element de referinţă elevul. Elevul de astăzi este diferit de cel de acum 5 ani. Profesorul trebuie să încerce să valorifice potenţialul instructiv şi educativ ce rezultă de pe urma contactului elevului cu mass-media. Lecţia a fost şi a rămas cadrul cel mai potrivit de corelare a informaţiilor primite cu ajutorul mijloacelor de comunicare în masă.Nu trebuie neglijat nici faptul că impactul mass-media cuprinde atât elevul cât şi profesorul. El are numeroase posibilităţi să facă din informaţiile primite prin intermediul mass-media motive de incitare a elevului la noi forme de acţiune şi comportament.Deşi s-au făcut speculaţii, considerându-se că apariţia mass-media duce la uzurparea prestigiului şi autorităţii profesorului, că periclitează încrederea elevului în autoritatea dascălului, cercetările au demonstrat că nimic din toate acestea nu se întâmplă.
Într-o societate dominată de mass-media, şcoala va avea din ce în ce mai mult funcţia nu numai de transmitere a informaţiei, ci şi aceea de selecţie, structurare şi sistematizare a informaţiei. De asemenea, şcoala trebuie să găsească mijloace şi modalităţi prin care să contraargumenteze dorinţa tinerilor de a întrebuinţa informaţiile în scopuri antisociale.
Şcoala trebuie să dezvolte, la elevi, spiritul critic, să promoveze capacitatea de discernământ şi de judecată, faţă de un limbaj atât de echivoc cum este acela audio-vizual, să nu accepte fără un examen critic tot ceea ce citesc, ce aud, ce văd, să-i ajute să-şi însuşească criterii de apreciere, ierarhizare şi selectie, de evaluare şi sintetizare a tot ceea ce este calitativ din avalanşainformaţională.
Atâta timp cât educaţia cu ajutorul mass-media este făcută riguros şi inteligent, şi  atâta timp cât şcoala nu pierde din vedere influenţa certă pe care o au mijloacele de informare în masă asupra copiilor, situaţia rămâne sub control.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu